Inlägg

Den Helder, NL

Bild
Inalou ligger kvar på grund av sanitära angelägenheter. Tre tvättmaskiner och dusch för besättningen. Nu luktar det vanilj ombord. Flugorna som hemsökt Inalou under några dagar fick amnesti genom öppna takluckor. Sightseeing på stan och middag med sfärisk hamburgare avslutade dagen.

Den Helder, NL

Bild
Efter 34 timmars segling vart det natthamn i nederländska marinens gästhamn. Jagare och diverse specialfartyg ligger här. Inget ställe där det är läge att smita från hamnavgiften. En station för att öva med livbåtar fanns också.  En bra krog som inte serverade schnitzel. Inalou har tillryggalagt över 1000 NM sedan avfärden från Slagsta marina den 15:e maj. Den 10:e juni var första natten som inte värmaren var påslagen. 

DE->NL

Bild
Nattsegling. Väderprognoserna ser gynnsamma ut. Både PWG och MOUK modellerna. Dom stämde i riktning men något svagare än angivet. Inalou stävade på österut, långt från land. Gränsen passerades efter en otroligt stor vindpark.

Helgoland, DE

Bild
Så, då var det dax att tackla Nordsjön. Inalou gick ut med ebb och gjorde fin fart i medströmmen. Bidevind segling (såklart) med genua och storsegel. Helgoland är ju skattefritt så första anhalten vart tankstationen. Dunkar och tankar toppades upp så nu finns det ca 470 liter diesel ombord. Kostade €1,94 litern. Förflyttning till gästhamnen ”runt hörnet”. Båtmässigt så var det en något längre färd runt vågbrytare etc. Promenad mässigt var det runt hörnet.  Inalou ligger som andra båt på Blue från Orust. Som tredeje båt ligger Bianca från DK. Sen lunch på Dunes syd. 

Cuxhaven, DE

Bild
Inalou ligger kvar. Det visade sig att försäkrings vilkåren hade ändrats i februari men inte meddelas. Efter mycket jagande så hittades en försäkring. Flytvästarna fick Mob 1or installerade och lite annat säkerhetspulande. Även lite proviantering på Lidel som har ett något annorlunda utbud jämfört med Sverige.

Cuxhaven, DE

Bild
Ligger kvar och förbereder Inalou för havssegling. Jack stay och EPIRB ska monteras mm. Tidvattnet har ganska stora skillnader här. 4,2 meter som mest.

Cuxhaven, DE

Bild
Natthamn efter 63 NM för motor. Kuttern rullades ut och gav stabilitet och någon knop extra i (som vanligt) bidevind. Dålig information om utslussningen trots telefonsamtal till slussen. Inalou slussade ut med lyxjakten Moka och deras tenderbåt Moka Shadow. Naturligtvis så var det springflod i Elbe. Någon lite felräkning (sommar tid) gjorde att strömmen var 3 Knop i mot till en början. Den vände dock och det vart en spännande resa mellan alla fartyg och sjömärken. Påhälsning av trafik kontrollen i en ribb med blåljus strax innan angöring av Cuxhaven. Efter lite utskällning på tyska så löste det sig efter kontakt på VHF. Anlöpningen till Cuxhaven kan bäst beskrivas som en landning i stark sidvind. Gå ca 40 grader mot tidvattnet för att komma in i hamnen. 

Redensburg, Kiel kanalen, DE

Bild
Natthamn efter ett kort besök i Holtenau för att köpa biljett till kanalen i ”parkeringsautomaten” på kajen. Lång väntan på inslussning bland fraktfartyget. Svårt att lägga till vid den låga ”kanotbryggan” i slussen. Breddning av kanal pågick så vissa ställen var enkelriktade för fartygen. 

Olympia hamnen, Kiel, DE

Bild
Igår var det besättnings byte och leverans av en ny pump, så nu fungerar kylboxen som den ska.

Olympia hamnen, Kiel, DE

Bild
Ligger kvar. Fortsatta problem med vattenpumpen till kylboxen.